Dalmácia középkori hangulatú városa, a turisták által kedvelt Šibenik kikötőjében horgonyoz a Valery II nevű hajó. A 2004-ben épített, piaci becslések szerint akár 80 millió forintot is érő katamaránnal egy kisebb társaság kényelmes körülmények között vitorlázhat az Adrián. A 7 méter széles és 13 méter hosszú hajón négy darab kétszemélyes kabin van, mindegyik külön fürdőszobával ellátva.
Ennek a jachtnak a tulajdonosai több szálon is kötődnek Puch Lászlóhoz, aki egy évtizeden át volt meghatározó figurája az MSZP pénzügyeinek, jelenleg pedig a baloldali média életben tartásában játszik fontos szerepet. A hajó 2014 óta Puch feleségének és felnőttkorú gyerekeinek a többségi tulajdonában van több családi cégen keresztül, de a politikus előtte is használta, és a korábbi tulajdonosai is hozzá kötődő emberek voltak.
Puch a Direkt36-nak megerősítette, hogy családjának résztulajdona van a hajót birtokló cégben, és közölte azt is, hogy a vitorlás jachtot évek óta rendszeresen használja. Puch vitorlázási szenvedélye már korábban is ismert volt (tavaly egy nyolcfős csapat tagjaként megnyerte a Kékszalag nevű balatoni vitorlásverseny egyik kategóriáját), de azt eddig nem lehetett tudni, hogy legközelebbi hozzátartozóinak – akik mind szerepet játszanak a Puch-család kiterjedt üzleti vállalkozásaiban – lenne egy jelentősebb értékű tengeri vitorláshajója.
A jachtra a Horvátországban regisztrált hajók hivatalos adatbázisában bukkantunk rá, amely minden 12 méternél hosszabb hajó lényegesebb információit tartalmazza. A Direkt36 informatikai segítséggel kielemezte a 3714 darab hajót tartalmazó adatbázist, és ennek során 155 olyan hajót találtunk, amely közvetlenül vagy közvetve (például további cégeken keresztül) magyar tulajdonosokhoz köthetők. Összesen 58 magyar magánszemélyt azonosítottunk, többségüknek egy-egy hajója van, de olyan is akad, aki a cégén keresztül 24 jacht tulajdonosa. Főként kevésbé ismert vállalkozókról van szó, egyedül a Valery II köthető olyan emberhez, aki közszereplő.
A Valery II a horvát Sretna Adria Čarter d.o.o. nevű cég tulajdona, amelyet 2007-ben alapított Dávid Gyula, egy Puch-hoz több szálon is kötődő korábbi szocialista politikus. Dávid 2002 és 2006 között MSZP-s parlamenti képviselő volt, a 2000-es években akkor volt az MSZP pártalapítványának felügyelőbizottsági tagja, amikor a testület elnöke Puch volt. Dávid jelenleg ügyvédként dolgozik, irodája képviseli magyarországi befeketései során a Horizont Handels und Industrie AG nevű céget, amely Puch résztulajdonában van. Puch ezen az osztrák cégen keresztül vette meg tavaly év végén a Népszavát.
Dávid elhárította a megkeresésünket, arra hivatkozva, hogy a befektetéseit magánügynek tekinti, ráadásul 11 éve nem folytat közéleti tevékenységet.
Dávid 2008-ban eladta a Sretna Adria Čarter 75 százalékos tulajdonrészét Bazsantik János vitorlázónak, aki az elmúlt években több vitorlásversenyen is részt vett Puch-hal egy csapatban. Bazsantik a tulajdonrészét 2014-ben továbbadta a horvát Dallos d.o.o. nevű társaságnak, és ezzel vált a hajó a Puch-család tulajdonává.
A Dallos többségi, 95 százalékos tulajdonosa ugyanis a mohácsi Halexa Kft, amelyet Puch László felesége alapított a két lányával együtt, a cégben pedig azóta részesedést szerzett a politikus fia is. A korábbi tulajdonos Bazsantik sem távozott teljesen a cégtől, ő maradt az egyik ügyvezető, a másik pedig Gajer Tamás lett.
Gajer és Puch között is lehet kapcsolódási pontokat találni. Gajer vezető tisztséget tölt be egy másik horvát cégben is, amelynek egy magyarországi cégen keresztül Puch az egyik tulajdonosa. Gajer sem a Sretna Adria Čarterről, sem Puch-hoz fűződő kapcsolatáról nem kívánt beszélni.
Puch a Direkt36-nak telefonon azt mondta, hogy a családi cégük, a Halexa turisztikai céllal hozta létre a 2000-es évek elején a Dallos d.o.o.-t, amely egy apartmanházat üzemeltet Dalmáciában. A Dalloson keresztül 2014-ben szálltak be a Sretna Adria Čarterbe, a céggel együtt pedig a Valery II-t is megszerezték. Puch közölte, nem tudja megmondani, hogy a Sretna Adria Čarter pontosan mikor és mennyiért vásárolta a hajót.
A parlamentből történt távozásakor, 2014-ben leadott vagyonbevallása szerint Puchnak akkor hat vidéki ingatlanja, egy Suzuki terepjárója és 170 millió forintnyi megtakarítása volt, ezenkívül 50 százalékos részesedése volt egy ingatlanos cégben. Puch a Direkt36-nak azt mondta, felesége vagyonnyilatkozatában – amely nem nyilvános – a Halexát feltüntette, a horvát cégeket és a hajót nem. Ezt azzal magyarázta, hogy a vagyonnyilatkozati szabályok szerint a közvetlen érdekeltségeket kell bevallani, az áttelesen birtokolt vagyont nem.
A Valery II-t turisták is kibérelhetik március és szeptember között. A bérbeadást intéző cég honlapja szerint az egy hétre szóló bérleti díj az időszaktól függően 2700 euró (830 ezer forint) és 5000 euró (1,5 millió forint) között mozog. Ezzel egy szervezett körútra lehet befizetni, a hajó a šibeniki Marina Mandalina kikötőből indul, majd dalmát városokat (Primosten, Split, Dubrovnik) és különböző szigeteket érint. A díj az étkezéseket, illetve a hajóvezető fizetségét nem tartalmazza.
„Egyszer mindenkinek látnia kell, ahogy a nap elmerül a kéken csillogó habok között” – hirdeti a cég, amely képekkel illusztrált prospektusban részletesen be is mutatja a Valery II-t. Az “Alliaura Marine Privilege 435” típusú katamarán 2004-ben épült, és négy darab kétszemélyes kabinnal rendelkezik, tehát nyolc embert lehet elszállásolni rajta. Minden kabinhoz külön fürdőszoba tartozik.
A Multiyacht nevű, jachtokat forgalmazó cég egyik munkatársa ezen adatok alapján azt mondta, hogy a Valery II egy közép-felső kategóriás luxusjachtnak számít, amely jelenleg körülbelül 250-270 ezer euróba (77-83 millió forint) kerülhet. A világ egyik legnagyobb jachtforgalmazó honlapja, a Yachtworld egy 2002-es modellt 303 ezer euróért (93 millió forint), egy 2001-est pedig 242 ezer euróért (74 millió forint) árul. A jachtforgalmazó cég munkatársa szerint a hajó újonnan 500-600 ezer euróba (153-184 millió forint) kerülhet.
Puch a 250-270 ezer eurós becsült értéket túlzásnak tartotta, mert állítása szerint a közelmúltban 170 ezer (52 millió forint) euróért árulták a hajót, de nem találtak rá vevőt. Puch közölte, hogy évente többször is használja a katamaránt, de a céges szabályok miatt neki is mindig fizetnie kell érte bérleti díjat. Hozzátette, hogy már azelőtt is használta a hajót, hogy a felesége bevásárolta volna magát a jachtot tulajdonló cégbe. „Nem új keletű dolog, régóta a hajózás a hobbim” – fogalmazott. Megjegyezte, hogy 1990-es évek óta hajózik az Adrián, még a horvátországi háború idején is leutazott néhányszor vitorlázni.
Puch hosszú éveken keresztül volt az MSZP egyik meghatározó politikusa. 1994-ben lett parlamenti képviselő, majd a szocialisták 1998-as választási veresége után a pártpénztárnoki posztra került, és így az volt a feladata, hogy stabil pénzügyi hátteret biztosítson pártja számára. Néhány korábbi párttársa, például Gyurcsány Ferenc szerint ezt úgy tudta elérni, hogy szoros kapcsolatot tartott fenn Simicska Lajossal, aki korábban a Fidesz legfontosabb gazdasági háttérembere volt. Puch ezekre a felvetésekre akkoriban azt felelte, hogy nem volt közvetlen kapcsolata Simicskával, mindössze közvetett üzenetváltások zajlottak közöttük.
A pártpénztárnoki posztról 2008-ban távozott. Ezt követően azt a Baranya megyei pártszervezetet vezette, ahonnan a politikai pályafutása is indult. Tavaly a megyei elnöki posztról is távozott, párttagságát azonban megőrizte. Puch akkor vonta magára ismét a figyelmet, amikor tavaly decemberben bejelentette, hogy megveszi a Népszavát és a Vasárnapi Híreket.
A cikk elkészítéséhez programozói segítséget nyújtott Tenki László. A magyarországi céges adatokhoz a Céginfó és az Opten szolgáltatásait használtuk.
A címlapi fotót Szémann Tamás (Index) készítette.