Így készült az Orbán család gazdagodásáról szóló filmünk – podcast

Az adás elérhető Soundcloudon, Spotify-on és Youtube-on.

A Telex számításai szerint minden idők legnézettebb magyar nyelvű politikai tartalmává vált a Youtube-on a Direkt36 dokumentumfilmje, az Orbán Viktor miniszterelnök családjának meggazdagodásáról szóló A dinasztia. A film február 18-án már 2,9 millió megtekintésnél járt a videómegosztó oldalon, ezzel lekörözte az eddigi csúcstartó tartalmat, a Partizán tavaly februárban készített Magyar Péter-interjúját.

Az adás felvételekor, február 11-én, mindössze négy nappal a film megjelenése után már több mint kétmilliószor kattintottak a filmre. Legújabb podcastunkban három alkotóval – a Direkt36-tól Marton Kamillával és Pethő Andrással, valamint a film társrendezőjével, Bíró Bálinttal – beszélgettünk a film fogadtatásáról és a készítésének kulisszatitkairól.

Segített a kéretlen kormányzati kampány

„A kétmilliót én nem láttam jönni” – mondta Pethő András a néhány nap alatt összejött nézettségről. Szerinte a magyar kormány is hozzájárult a megnövekedett érdeklődéshez, mert már a film megjelenése előtt hitelteleníteni próbálta, egyebek mellett azt a valótlanságot állítva, hogy az egy ukrán titkosszolgálati akció része.

Ezeket a híreszteléseket a Direkt36 cáfolta, és ahogy azóta a Telex cikkéből az is kiderült, a fideszes politikusok által hivatkozott parlamenti nemzetbiztonsági bizottsági ülésen a titkosszolgálatok munkatársai sem beszéltek arról, hogy nemzetközi összeesküvésben vesz részt a Direkt36, sőt, a szerkesztőség szóba sem került az ülésen.

Marton Kamilla szerint a felfokozott érdeklődés oka elsősorban az, hogy Magyarországon sokakat érdekel, mit tesz a miniszterelnök.

„Bemutattuk azt, hogyan építették fel az egész rendszert, legálisan hogyan szereztek meg épületeket, amiket más nem biztos, hogy meg tudott volna piaci alapon”

– mondta a Direkt36 újságírója.

Hogyan jutott be Széchenyi Bence a Botaniqba?

A film egyik legerősebb jelenete, ahogy az amerikai-magyar újságíró, Széchenyi Bence rejtett kamerával felszerelkezve bejut egy felvételi beszélgetésre Tiborcz István budai zárt körű klubjába, a Botaniqba.

Az alkotók elmondták, a kémkamera ötletét Marton Kamilla vetette fel, az eszközt pedig a társrendező, Bíró Bálint állította össze.

„Barkácsprojekt volt ez alapvetően, amihez kicsit szabónak és fröccsöntőnek is kellett lenni. Az tetszik benne különösen, hogy nagyon olcsó alkatrészekből lett összerakva” – mondta a társrendező.

Marton Kamilla szerint Széchenyi Bence nem kis részben a neve miatt juthatott be a privát klubba. Úgy látja, Tiborczékat vonzotta a lehetőség, hogy a köreikben tudhatják a reformkor legnagyobb alakjának, gróf Széchenyi István családjának a leszármazottját.

„Ők (Tiborczék – a szerk.) akarnak az az ember lenni, aki Bence. Ő igazi arisztokrata családból származó ember.

El sem tudták szerintem képzelni, hogy nem a rongyrázás viszi a klubba, hanem egy szakma”

– mondta Marton.

Ezeken kívül az adásban szóba került, miért nem volt szerepe Magyar Péter megjelenésének a film elkészültében; miért épp filmen akarták az alkotók elmondani ezt a történetet és arról is, mit tapasztaltak az alkotók, amikor bejutottak Tiborcz István egyik kastélyába.

YouTube player

Az adás elérhető Soundcloudon, Spotify-on és Youtube-on.

A borítóképen balról jobbra: Marton Kamilla, Pethő András, Bíró Bálint és Galavits Patrik

Grafika: Tilos Rádió

  • Galavits Patrik

    Az NKE-n szerzett igazgatásszervező és nemzetközi igazgatási diplomával előbb multiknál dolgozott, innen váltott az újságírásra. Volt riporter és műsorvezető a Klubrádiónál, podcastot készített és cikkeket írt az Azonnali.hu-nál, majd a Forbes Magyarország munkatársaként dolgozott. 2019-ben ösztöndíjjal két hónapot a nyugat-németországi közszolgálati médiánál, a WDR-nél töltött, 2022-ben az Egyesült Államok külügyminisztériuma által szervezett program, az IVLP résztvevője volt. Többször jelölték Minőségi Újságírásért-díjra, 2021-ben az egykori balettintézeti visszaéléseket és zaklatásokat feltáró cikksorozatáért Transparency-Soma-díjra.