Szijjártó Péter külügyminiszter 2018 júliusában jelentette be, hogy a világ egyik legnagyobb autóipari vállalata, a BMW Debrecen mellett fogja felépíteni új gyárát. Idővel még egyértelműbbé vált, hogy a beruházás különösen fontos mind a miniszternek, mind pedig az Orbán-kormánynak.
A következő években a kormány jelentős vállalásokat tett annak érdekében, hogy a német cégóriásnak megérje Magyarországra jönni. Az autógyár építéséhez 12,3 milliárd forintot, a BMW-t kiszolgáló akkumulátorgyár építésére pedig további 14 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást biztosít a magyar költségvetés. A direkt támogatáson túl a beruházás környékét érintő, elsősorban a BMW érdekeit szolgáló infrastrukturális fejlesztésekre pedig százmilliárdos nagyságrendben költ a kormány.
Ezekből a projektekből profitáltak a legismertebb kormányközeli üzletemberek – például Mészáros Lőrinc, Garancsi István és Szijj László – cégei is.
Van egy kevésbé ismert, de Szijjártó Péterhez szorosan kötődő résztvevője is ezeknek a munkálatoknak. A BMW-gyár építésében és egy ahhoz kapcsolódó vasútfejlesztési projektben ugyanis részt vesz a Verbau Kft. nevű cég, amelynek tulajdonosa Benkő Szilárd, aki a külügyminiszter közeli ismerőse, korábbi kollégája és futsalos csapattársa.
Benkő 2015-ig Szijjártó Péter egyik legközelebbi munkatársa volt. Ekkor az államigazgatásból az üzleti életbe távozott, de ahogyan azt a Direkt36 több cikkben is feltárta, kapcsolata nem szakadt meg sem a miniszterrel, sem pedig a külüggyel.
Benkő a 2018-as választási kampány idején több, a külügyhöz köthető személlyel együtt egy plakátrongáló csapat tagjaként akciózva próbálta segíteni a Fidesz kampányát. Két évvel később, 2020-ban egyik cége közel 300 millió forint vissza nem térítendő állami támogatást kapott a Külgazdasági és Külügyminisztérium egyik háttérintézményétől. 2020-ban készült az a fotó is, amelyen Benkő Szilárd a külügyminiszterrel együtt utazott a Lady MRD nevű luxusjacht fedélzetén.
A Direkt36 tárta fel azt is, hogy a korábban hangszerkészítőként dolgozó Benkő Szilárd 2022-ben azután vásárolta meg a Verbau Kft.-t, hogy a cég elnyert egy milliárdos állami támogatással épülő, kecskeméti gyárépítési megbízást. Korábban megkérdeztük Benkőtől, hogy pontosan mennyiért vette meg a Verbaut, és hogy milyen forrásból finanszírozta a vásárlást, de nem kaptunk választ tőle.
A BMW-gyárhoz kapcsolódó munkálatokról is megkérdeztük Benkő Szilárdot, illetve küldtünk kérdéseket a Külgazdasági és Külügyminisztériumnak és a BMW-nek is. Egyedül a BMW reagált, de ők is csak annyit, hogy „meglévő, feltételezett, potenciális és a velünk partneri viszonyban nem álló” beszállítókkal és azok alvállalkozóival kapcsolatban nem adhatnak információt.
2018 júliusában Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Ésik Róberttel, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) akkori vezetőjével és Papp László debreceni polgármesterrel az oldalán rendkívüli sajtótájékoztatót tartott a minisztériumban. Itt jelentette be, hogy a német autóipari óriás, a BMW Magyarországon, Debrecen mellett fogja felépíteni új autógyárát. A miniszter elmondta, hogy a döntést 14 hónapnyi tárgyalássorozat előzte meg, és ő személyesen is több alkalommal tárgyalt az autógyár igazgatóságának tagjaival.
Néhány hónappal később a Debreceni Egyetemen Szijjártó további részleteket is elárult. Elmondta, hogy a kormány számos vállalást tett annak érdekében, hogy sikerrel záruljanak a tárgyalások a BMW-vel. Ilyen vállalás volt többek között az, hogy a kormány 12,3 milliárd forintos támogatást biztosít a beruházáshoz.
2023-ban az is kiderült, hogy a projekt jóval nagyobb lesz a korábban tervezettnél, a BMW közreműködésével ugyanis az EVE Power nevű kínai cég is gyárat épít a Debrecen melletti területen. Itt készülnek majd a BMW elektromos autóinak akkumulátorai. A magyar kormány az akkumulátorgyár építésére is biztosított 14 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium egyik fontos feladata, hogy a külföldi vállalatokat magyarországi tőkebefektetésre ösztönözze. A projekt kormányzati arca a BMW-gyár esetében végig maga a miniszter, Szijjártó Péter volt. Ő tájékoztatta a nyilvánosságot a beruházás minden új fejleményéről. Beszédeiben az autóiparra a magyar gazdaság gerincoszlopaként, a BMW-gyár építésére pedig a hosszú távú gazdasági növekedés biztosítékaként hivatkozott.
Szijjártó az elmúlt években nem egyszer a BMW bajorországi központjából, Münchenből jelentkezett be a közösségi médiában, ott volt a debreceni gyár alapkőletételénél, és rendszeresen kifejtette az előnyöket, amelyeket a beruházás hoz Magyarország számára. Arra is volt példa, hogy elragadtatta magát: egy alkalommal magyargyűlölőnek nevezte az Európai Parlament egyik alelnökét, aki amellett érvelt, hogy a gyárnak máshol kellene megépülnie.
Az igen jelentős, több mint 26 milliárd forintos támogatás mellett az elmúlt években a kormány többmilliárdos összegű infrastrukturális fejlesztésről is határozott. Ezekkel a fejlesztésekkel bár a helyiek is jól járnak, elsődleges haszonélvezőjük a BMW-gyár lesz. Ilyen többek között a környék út-, vasút- és vízhálózatának fejlesztése is. Ezekkel együtt a teljes beruházás eléri a százmilliárdos nagyságrendet. A G7 már 2019-ben arról írt, hogy a gyárhoz kapcsolódó gazdasági övezet kialakítása nagyjából 130 milliárd forintba fog kerülni a magyar államnak.
A gigantikus projekthez kapcsolódóan több kormányközeli nagyvállalat is milliárdos állami megbízást kapott. A miniszterelnökkel jó kapcsolatot ápoló Garancsi István Market Zrt. nevű cége 22 milliárd forintért kapott tereprendezési és vízelvezetési munkálatokat a beruházás területén. 8,6 milliárdos útépítési részfeladatot kapott a projektből a külügyminisztert a jachtján utaztató Szijj László vállalata, a Duna Aszfalt Zrt.
Az infrastrukturális fejlesztések közül több vasútépítési projektet is Mészáros Lőrincnek, a miniszterelnök barátjának cége, a V-Híd Zrt. kapott meg az államtól. Egy 65 milliárdos megbízás keretében a volt felcsúti polgármester cége végzi például a BMW-gyár közelében futó 108-as számú Debrecen–Füzesabony-vasútvonal korszerűsítését. Ez a fejlesztés a teljes beruházás egyik legdrágább részprojektje.
Ebben a vasútfejlesztési projektben jutott feladat a Verbau Kft.-nek is. A vállalat a közösségi médiában egy 2023. januári posztjában jelentette be, hogy egy 95 ezer négyzetméteres betonozási feladattal részt vett a Debrecen és Füzesabony közötti vasútvonal fejlesztésében.
Ennek a feladatnak a részletei nem érhetőek el nyilvános közbeszerzési adatbázisokból, a Verbau ugyanis valószínűleg kisebb alvállalkozóként vett részt a munkában. Így azt sem lehet pontosan tudni, hogy a cég mekkora összegért végezte el a feladatot. Egy, a neve elhallgatását kérő, a piaci árakat ismerő építőipari forrás kérdésünkre azt mondta, hogy annak a fajta betonnak a lerakása, amelyet a Verbau ebben a projektben készített, 15-16 ezer forintba kerül négyzetméterenként. Ezek alapján egy ilyen feladat piaci áron az anyagdíjat és a munkadíjat is beleszámolva 1,4-1,5 milliárd forintba kerül.
A kecskeméti cég a munkáról szóló bejegyzésében úgy fogalmazott, hogy ezzel letették a névjegyüket Hajdú-Bihar megyében. Ez minden bizonnyal jól sikerült, néhány hónappal később, 2023 novemberében ugyanis a Verbau Kft. már arról számolt be, hogy a BMW gigantikus debreceni gyárán dolgoznak. A fotókkal illusztrált bejegyzés szerint a cég több ütemben 5 futballpályányi, 36 ezer négyzetméternyi ipari padlót készít az épülő gyárhoz a BMW megbízásából. A Direkt36 által megkérdezett építőipari forrás szerint az ipari padló lerakása négyzetméterenként nagyjából 20-22 ezer forintba kerül. Így ennek a munkának a piaci ára valahol 700 és 800 millió forint körül mozog.
Megkérdeztük a Verbau Kft.-t, hogy mekkora összeget kaptak ezekért a megbízásokért. Kérdéseinkre nem kaptunk választ tőlük.
A Verbau Kft. egy 1995-ben alapított kecskeméti cég, amely évtizedek óta az építőipar ismert szereplőjének számít. A vállalat a koronavírus-járványt követően többször is tulajdonost váltott, 2022-ben vette meg Szijjártó Péter régi ismerőse, Benkő Szilárd.
Ahogy a Direkt36 korábban feltárta, Benkő Szilárd 2022-ben azután vásárolta meg a céget, hogy az elnyert egy milliárdos állami támogatással épülő projektet. Ez a projekt a kecskeméti Hilti-gyár építése volt, amelyhez az állam 1,1 milliárd forintos támogatást biztosított. A támogatás a Külgazdasági és Külügyminisztérium egyik háttérintézményén, a Nemzeti Befektetési Ügynökségen (HIPA) keresztül érkezett.
Benkő egy másik cége, az Eutek Kft. 2020-ban közel 300 millió forintos vissza nem térítendő támogatásban részesült szintén a külügyhöz tartozó HIPA-n keresztül. A cégnek a támogatásért cserébe négy munkahely megtartását és 560 millió forintnyi beruházást kellett vállalnia. Ugyanebben az évben fotózták le Benkő Szilárdot, ahogyan a külügyminiszterrel együtt utazik az Adrián a Lady MRD nevű luxusjachton.
Ha szeretnéd követni a Direkt36 további cikkeit, iratkozz fel a nyomozásainkról szóló értesítésekre.
A cégnyilvántartási adatok megismeréséhez az Optent használtuk.
Illusztráció: Somogyi Péter (szarvas) / Telex