(Magyar) Így készült az Orbán család gazdagodásáról szóló filmünk – podcast

Sorry, this entry is only available in Hungarian.

Az adás elérhető Soundcloudon, Spotify-on és Youtube-on.

A Telex számításai szerint minden idők legnézettebb magyar nyelvű politikai tartalmává vált a Youtube-on a Direkt36 dokumentumfilmje, az Orbán Viktor miniszterelnök családjának meggazdagodásáról szóló A dinasztia. A film február 18-án már 2,9 millió megtekintésnél járt a videómegosztó oldalon, ezzel lekörözte az eddigi csúcstartó tartalmat, a Partizán tavaly februárban készített Magyar Péter-interjúját.

Az adás felvételekor, február 11-én, mindössze négy nappal a film megjelenése után már több mint kétmilliószor kattintottak a filmre. Legújabb podcastunkban három alkotóval – a Direkt36-tól Marton Kamillával és Pethő Andrással, valamint a film társrendezőjével, Bíró Bálinttal – beszélgettünk a film fogadtatásáról és a készítésének kulisszatitkairól.

Segített a kéretlen kormányzati kampány

„A kétmilliót én nem láttam jönni” – mondta Pethő András a néhány nap alatt összejött nézettségről. Szerinte a magyar kormány is hozzájárult a megnövekedett érdeklődéshez, mert már a film megjelenése előtt hitelteleníteni próbálta, egyebek mellett azt a valótlanságot állítva, hogy az egy ukrán titkosszolgálati akció része.

Ezeket a híreszteléseket a Direkt36 cáfolta, és ahogy azóta a Telex cikkéből az is kiderült, a fideszes politikusok által hivatkozott parlamenti nemzetbiztonsági bizottsági ülésen a titkosszolgálatok munkatársai sem beszéltek arról, hogy nemzetközi összeesküvésben vesz részt a Direkt36, sőt, a szerkesztőség szóba sem került az ülésen.

Marton Kamilla szerint a felfokozott érdeklődés oka elsősorban az, hogy Magyarországon sokakat érdekel, mit tesz a miniszterelnök.

„Bemutattuk azt, hogyan építették fel az egész rendszert, legálisan hogyan szereztek meg épületeket, amiket más nem biztos, hogy meg tudott volna piaci alapon”

– mondta a Direkt36 újságírója.

Hogyan jutott be Széchenyi Bence a Botaniqba?

A film egyik legerősebb jelenete, ahogy az amerikai-magyar újságíró, Széchenyi Bence rejtett kamerával felszerelkezve bejut egy felvételi beszélgetésre Tiborcz István budai zárt körű klubjába, a Botaniqba.

Az alkotók elmondták, a kémkamera ötletét Marton Kamilla vetette fel, az eszközt pedig a társrendező, Bíró Bálint állította össze.

„Barkácsprojekt volt ez alapvetően, amihez kicsit szabónak és fröccsöntőnek is kellett lenni. Az tetszik benne különösen, hogy nagyon olcsó alkatrészekből lett összerakva” – mondta a társrendező.

Marton Kamilla szerint Széchenyi Bence nem kis részben a neve miatt juthatott be a privát klubba. Úgy látja, Tiborczékat vonzotta a lehetőség, hogy a köreikben tudhatják a reformkor legnagyobb alakjának, gróf Széchenyi István családjának a leszármazottját.

„Ők (Tiborczék – a szerk.) akarnak az az ember lenni, aki Bence. Ő igazi arisztokrata családból származó ember.

El sem tudták szerintem képzelni, hogy nem a rongyrázás viszi a klubba, hanem egy szakma”

– mondta Marton.

Ezeken kívül az adásban szóba került, miért nem volt szerepe Magyar Péter megjelenésének a film elkészültében; miért épp filmen akarták az alkotók elmondani ezt a történetet és arról is, mit tapasztaltak az alkotók, amikor bejutottak Tiborcz István egyik kastélyába.

YouTube player

Az adás elérhető Soundcloudon, Spotify-on és Youtube-on.

A borítóképen balról jobbra: Marton Kamilla, Pethő András, Bíró Bálint és Galavits Patrik

Grafika: Tilos Rádió

  • Patrik Galavits

    Patrik graduated in Public and International Administration from the National University of Public Service. He started out as a private sector employee at multinational corporations before he ventured into journalism. He became a reporter and radio show host at Klubrádió, then he produced a podcast and wrote articles at Azonnali.hu. Most recently he worked at Forbes Hungary. In 2019, he won a grant at WDR, a public broadcaster based in Germany. In 2022, he took part in an International Visitor Leadership Program for journalists, organized by the United States Department of State. He has been nominated for the Quality Journalism Award multiple times. His investigative article series involving abuses and sexual harassment at the Hungarian Dance Academy earned him a nomination for the Transparency Soma Award in 2021.